دیگر پیمان

دیگر پیمان

بازتاب ایده ها و نظرات شخصی من از مشاهدات و دریافتهای اجتماعی ، فرهنگی ، اقتصادی

 

 

اقتصاد و اخلاق _ شرافت و اقتصاد

 

 دولت اعلام کرده که وارد یک جنگ اقتصادی شده است و همه هم می گویند که اوضاع اقتصادی خیلی خیلی خوب است . گذشته از تورم لجام گسیخته و غیر قابل کنترل ، ابرهای بدبینی ، دروغ و نفرت آسمان کشور را فرا گرفته است . در گذشته خیلی این جمله را شنیده بودم : سیاست پدر و مادر ندارد . تقریبا در همه موارد ، کسانی که این جمله را به کار می گرفتند ، درست گفته بودند چرا که برای کشوری که بنیان های اخلاقی و اجتماعی آن از گند و دروغ پوک شده ، رشوه و فساد آن را از درون چنان به تباهی کشانده می توان این جامعه را به حرامزاده ای تشبیه کرد که نمی توان پدر و مادرش را یافت تا چه رسد به آن که از ارزش های اخلاقی اش سخن به میان آورد . ما سال هاست که دچار این شرایط هستیم و برای رهایی از تبعاتش هیچ تلاشی نمی کنیم . 

همه و همه از نمایندگان مجلس گرفته تا وزرا و دستگاه قضايي و دادستان ها و مسوولان دولتی و مردم عادی در کوچه و بازار همه حرف از فساد ریشه دار ، احتکار گسترده و در نهایت دشمنی ما با خودمان سخن می گویند و هیچ کس هم راه حلی ارایه نمی دهد یا قدمی بر نمی دارد تا بشود امیدوار بود که شرایط تغییر کوچکی هم شده بکند تا به قدر سر سوزنی دلخوش باشیم . ما نه تنها شاهد تغییر نیستیم بلکه هر روزمان بدتر از دیروز است . دلیلش را همه ما هم خوب می دانیم : ما مردم به خودمان و به فرزندانمان رحم نمی کنیم و آن وقت انتظار داریم بالا دستی ها و دولتمردان ، وزرا و وکلا و حتی نمایندگان برگزیده مان در مجلس نسبت به ما دلسوز و مهربان باشند !

دروغ ، رشوه ، فساد ، زیر میزی ، پیش بردن کارها و تامین منافع مان از طریق روابط نادرست ، کار ناپسند و اشتباهی است اما برای دیگری ! وقتی ما نیازمند حل مشکلاتمان هستیم ، متوسل شدن به این روش ها هیچ اشکالی که ندارد هیچ جایز هم هست . به عبارت دیگر مرگ خوب است أما برای همسایه !

حتی شدت صدایمان به وقت اعتراض کردن نسبت به موضوع در فضاهای مختلف و نزد افراد مختلف فرق می کند . بسته به منافع مان یک جایی فریاد می زنیم و در جای دیگر در گوشی حرف می زنیم تازه اگر نگران باشیم که مبادا از این گفتن ها ، خطری تهدیمان کند سکوت می کنیم و زبان در دهان می گیریم .

این کار ما درست مثل این است که وقتی می شنویم در معرض تحریم و در خطر فشار اقتصادی قرار داریم انبارهای خانمان را پر از کالاهای مختلف می کنیم تا مبادا از گران شدن شان ضرر نکنیم ! و این همان شرافت و اخلاق گم شده ای است که باید دوباره به دست آوريم . یادمان باشد تا وقتی خود ما چنین می کنیم ، هیچ انتظارى از وزرا و وکلا و نمایندگان مجلس و قاضى ها و دادستان ها و دولت نباید داشته باشیم . جز برای یک ملت یکپارچه آرمان خواه و دشمن پلیدی ها و نادرستی ها هیچ فردایی وجود ندارد و ما خودمان با دست خودمان می باید این فردا را بسازیم . بی امید داشتن بیهوده به هیچ کجا ، به ويژه تکیه کردن به تجربه های ناموفق گذشته ...


دو شنبه 7 آبان 1397برچسب:, |
 

به وبلاگ من خوش آمدید

 

لینکها

حمل ارسال خرید ماینر از چین

حمل و نقل هوایی چین

قلاده اموزشی شوک دار

الوقلیون

 

مطالب قبلی

» سپید و سیاه
» آمبولانس ecnaludma
» گره هایی بر ریسمان شعور
» دلم نوشته که نوروز دلم می خواهد ‌‌"
» " برمیگردم "
» " مدیریت خشم "
» " اقتصاد بدون فرهنگ "
» " همیشه به یادت هستم "
» سفره فقرا و میز اغنیا
» " دخل و خرج بی سامان "
» " دخل و خرج بی سامان "
» فقر مکتوب _ فقر ملموس
» فقر مکتوب _ فقر ملموس
» " اقتصاد سنگ قبری "
» " انگیزه و برخورد "
» " اقتصاد و اعتراض " ( 3 )
» " اقتصاد و اعتراض " ( 2 )
» " اقتصاد و اعتراض "
» " جهش از دل خطر "
» " خوراک خوب "

 

ارشیو

شهريور 1401

مرداد 1401

اسفند 1399

تير 1398

خرداد 1398

بهمن 1397

دی 1397

آذر 1397

آبان 1397

مهر 1397

شهريور 1397

مرداد 1397

تير 1397

خرداد 1397

ارديبهشت 1397

فروردين 1397

اسفند 1396

دی 1396

مهر 1396

شهريور 1396

مرداد 1396

آبان 1395

مرداد 1395

تير 1395

آذر 1394

آبان 1394

مهر 1394

شهريور 1394

مرداد 1394

تير 1394

خرداد 1394

 

نویسندکان

پیمان

 

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان دیگر پیمان و آدرس digarpeyman.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





لینک ها

ردیاب ارزان ماشین

جلو پنجره جک جی 5

 

امکانات

RSS 2.0

فال حافظ

قالب های نازترین

جوک و اس ام اس

جدید ترین سایت عکس

زیباترین سایت ایرانی

نازترین عکسهای ایرانی

بهترین سرویس وبلاگدهی

 


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت: